S Filharmonií Brno zkouší The Plastic People of the Universe

Filharmonie Brno spojila síly s nejznámější kapelou českého undergroundu The Plastic People of the Universe. Společně nazkoušeli písně z alba Co znamená vésti koně. Dirigent Marko Ivanović dnes dopoledne ladil poslední detaily před čtvrtečním prvním koncertem. Z oken Besedního domu, sídla filharmonie, se tak linuly melodie, harmonie a zvuky, na které návštěvníci koncertů klasické hudby možná nejsou zcela zvyklí.

Na jednu z posledních zkoušek pečlivě dohlížel autor orchestrálního aranžmá Michal Nejtek, jehož partitury kromě bubeníka The Plastic People of the Universe zaměstnaly tři další perkusisty, využívající desítky různých bubnů, činelů, tympánů a dalších rytmických nástrojů. Rockovou baskytaru navíc doplňují tři kontrabasy. Orchestr tak má ve spojení s kapelou plný, až rockový zvuk. O pěvecké party a recitativy se dělí členové skupiny.

The Plastic People of the Universe již před dvěma lety spolupracovali s Komorní filharmonií Pardubice při uvedení Pašijových her velikonočních, také tehdy byl dirigentem Ivanović. Program nastudovaný s Filharmonií Brno zazní ve čtvrtek a v pátek v Richard Adam Gallery, potřetí a naposledy 11. března v Praze v Divadle Archa. Další reprízy se neplánují, což dává události punc výjimečnosti. „Provedení předchází náročná příprava autorská, interpretační i produkční,“ popsal manažer skupiny Romek Hanzlík. Na oba brněnské koncerty lze stále zakoupit lístky.

Hudbu k programu Co znamená vésti koně složil baskytarista The Plastic People of the Universe Milan „Mejla“ Hlavsa (1951 až 2001), autorem zhudebněných básní je Vratislav Brabenec, jeden text je dílem Pavla Zajíčka. Program vznikl v době, kdy kapela nemohla oficiálně vystupovat a hrávala přibližně jednou do roka na utajovaných akcích. Každý koncert byl premiérou a zároveň derniérou nového programu. Koncert Co znamená vésti koně se konal v březnu roku 1981 v Kerharticích u České Lípy. Nahrávka vznikla u Václava Havla na Hrádečku, vyšla v Kanadě.

Co znamená vésti koně je podle Nejtka nejen vrcholem spolupráce Hlavsy a Brabence, ale také nejodvážnějším exkurzem The Plastic People of the Universe mimo rockové vody. „Po hudební stránce snesou ‚Koně‘ srovnání s vrcholnou tvorbou tehdejších západoevropských progresivních kapel, na rozdíl od nich však mají zcela specifickou a originální atmosféru, která prostupuje celým hudebním i textovým materiálem,“ uvedl Nejtek. V díle nachází atmosféru stísněnosti, duchovního útisku, ale též zvláštní archaičnosti, patetičnosti a „ducha, který vane, kam chce, a žádná protivenství ho nemohou umlčet.“

„Plastici“ se v Brně zdrží až do soboty, kdy zahrají v klubu Fléda při tradiční Vzpomínce na Mejlu, tentokrát rozšířené také o připomínku básníka Ivana Martina Jirouse. „Vzpomínka na Mejlu se u nás objevuje už poněkolikáté. Letos jsme se ji rozhodli oživit divadelním představením Čekání na Magora,“ uvedl dramaturg Ondřej Bača. V představení účinkují herec Oldřich Kaiser a písničkářka Dáša Vokatá.

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.